Kājām gaisā: 6 kreatīvas kompānijas baušļi

Kājām gaisā: 6 kreatīvas kompānijas baušļi

Autors

27/09/2013Interesanti

Stenfordas universitātes inženierijas faklutātes profesors Roberts Satons nodarbojās ar kreatīvisma pētījumiem. Viņš izceļ dažus faktorus, kas var attīstīt uzņēmuma radošo potenciālu.

 Robert-Sutton 
Pieņem dīvainos

Inovāciju uzņēmumi uzvedās kā žagatas – vāc idejas, cilvēkus, dažādus priekšmetus (kaut arī tie nekad nebūs vajadzīgi). No vienas puses šī taktika liekās neefektīva, bet rezultātā var ļoti labi atpelnīties, jo tā veicina daudzveidību, pienes kompānijai cilvēkus, kuri spēj uz vecām lietām skatīties savādāk. Parasti uzņēmumā pieņem tos, kuri ir ar tādām pašām “asinīm” kā Tu. Šis fenomens “līdzināšanās pašam sev” rezultātā noved pie procesa, kuram ir savs nosaukums – homosociālā reproducēšana. Ja kompānija savās rindās uzņem tikai tos, kuri labi saskan ar esošiem darbiniekiem – neko jaunu tā no sevis “neizspiedīs”

Ļoti labs paņēmiens kā var daudzveidot ideju gammu – strādāt ar dažāda tipa cilvēkiem. Zviedru pilsētā Bīlē atrodas uzņēmums BrainStore, kas ir īsta “ideju fabrika”, jo piesaista pusaudžus savu klientu problēmu risināšanā. Kā saka uzņēmuma dibinātājs Markus Metlers – “Viss parastais mums nav nepieciešams, mēs medījam trakas idejas, tāpēc piesaistām meklēšanai jauniešus. Viņi māk pastāstīt visu, kas viņiem notiek galvā, neņemot vērā skaidro saprātu.”

Interesanta prakse, ko pielieto dažas kreatīvas kompānijas – laiku pa laikam uzņemt darbā kādu gudru un interesantu cilvēku, kas māk darīt to, kas viņiem, uz doto brīdi, nav vajadzīgs. Šādi eksperimenti, kaut arī reti, bet pārtop par veiksmīgiem jauninājumiem – produktiem vai projektiem, kuri nekādīgi nevarētu ienākt prātā darbiniekam ar “pareizām” prasmēm. Galvenais – neignorēt kolēģu un vadības ieteikumus. Piemēram, Deivids Kellijs no IDEO iesaka: “Pieņemiet darbā cilvēkus, kuri pašlaik jums nav vajadzīgi, bet būs nepieciešami vēlāk”.

6876345867_f679645b0a_z 
Veicinām nemierus

Ja vēlies, lai Tavā uzņēmumā būtu daudz dažādu viedokļu, ideju un talantu, vajadzētu ņemt darbā “trulos” – cilvēkus, kurus grūti audzināt, kuri nelabprāt ievēro korporatīvās vadlīnijas. Tev ir vajadzīga “svaiga gaļa”, kas skatīsies uz lietām savādāk kā jau esošie ierūsējošie vecīši un, pats galvenais, nekāda smadzeņu skalošana viņus neietekmēs darīt lietas pa savam. Inovatīvās kompānijās ir vajadzīgi tādi, kuri izvairās, ignorē vai atraida “silto un mīksto bara izveidoto komforta zonu”. Viņi strādā tā, kā viņuprāt ir nepieciešams, nevis kā pārējie – tad arī kompānijai paplašināsies pieeju un procedūru spektrs.

Vajadzētu ņemt darbā “trulos” – Tev ir vajadzīga “svaiga gaļa”, kas skatīsies uz lietām savādāk!

Ir svarīgi, lai darbinieki saprot, ka uzņēmums ir ieinteresēts tajā, lai viņi savā ikdienas darbā pretotos spiedienam no vadības puses. Organizācijas – hierarhisks veidojums, kur priekšnieku ir maz, bet padoto ir daudz, tāpēc, ja cilvēki organizācijā dara tikai to, ko priekšnieks saka, ideju plūsma sašaurinās. Piemērs – jau iepriekšminētais Deivids Kellijs no IDEO. Pieņemiet darbā “gudrīšus” un nelieniet viņu darbos līdz brīdim, kad paši lūgs palīdzību. Ja viņiem norādīt – “kā darīt?”, tas tikai nāks par skārdi.

Radiet konfliktus

Jums ir vajadzīgi izturīgi optimisti, kas var aizstāvēt savu viedokli. Jo tālāk, jo vairāki piekritīs, ka ideju konflikti – tā ir laba lieta, īpaši organizācijām, kuras nodarbojās ar kreatīviem darbiem. Ja kompānijā bieži dzirdi strīdus, tie varētu būt konkurējošo ideju konflikti, kā arī zināšanu un viedokļu daudzveidība.

Domā savādāk

Uz veco praksi ir jāskatās ar pilnīgi jaunām acīm, savādāk būs tikai vuja de tipa domas. Ja dežavū – tā ir sajūta, ka pagātnē ar Tevi ir kas līdzīgs noticis, kaut arī ir saskarsme ar pavisam ko jaunu, tad vuja de ir sajūta, kad jūti un rīkojies tā, itkā lieta ir iedota jauna, bet darīji to jau simtiem reižu.
Labs paņēmiens “noķert” kreatīvismu – meklēt veciem materiāliem, priekšmetiem, produktiem, pakalpojumiem vai konceptiem jaunu pielietojumu. Kad Tomasa Edisona laboratorija izstrādāja elektrisko lampiņu, ilgtspējīga un lēta kvēldiega meklēšana nebija vienīgā problēma. Pašas lampiņas slikti turējās cokolā un visu laiku krita ārā. Vienā jaukā dienā kāds no inženieriem ir izlēmis lampiņas fiksēšanai pamēģināt skrūvējamo patronā principu. Šis paņēmies, cik mēs zinām, tiek izmantots arī mūsdienās.

Vajadzētu atlaist tos darbiniekus, kuri pārāk reti kļūdās, jo tas nav normāli.

Lielākā daļa lietu, ko uzskatām par neapstrīdamiem jauninājumiem, rodas ne no gaisa. Tās ir sen izdomātas, bet pārtaisītas, vecās lietas – sen zināmi objekti, idejas, darbības. Tas pats tvaiku dzinējs jau gandrīz veselu gadsimtu tika izmantots šahtās, pirms Roberts Fultons izdomāja to novietot uz kuģa, tādējādi izveidojot pirmo tvaicēju. Ļoti labs piemērs – Java programmēšanas valoda. Robbers Reids teica “neviena valodas īpašība pati par sevi nebija revolucionāra vai pat jauna, bet visas jaunās valodas īpašības lieliski saskanēja viena ar otru, tāpēc viss kopā sanāca kas unikāls”.

Atlaid tos, kuri reti kļūdās

Honda dibinātājs Soitiro Honda ir teicis: “Daudzi sapņo par panākumiem. Manuprāt, tos var panākt tikai izejot cauri atkārtoto neveiksmju un pašanalīzes rezultātā. Panākumi, lielākoties, ir tikai 1% no Tava darba un ir pārējo 99% neveiksmju rezultāts.” Bijušais kompānijas Warner valdes priekšsēdētājs Stīvs Ross ir izstrādājis filosofiju, kurā ir jāšķiras no visiem tiem darbiniekiem, kuri pārāk reti kļūdās, jo tas nav normāli. Henrijs Fords ir teicis, ka “neveiksme dod iemeslu sākt visu no baltas lapas un darboties gudrāk”.

41791_115005271886016_17_n 
Koncentrējies

BrightHouse – konsultāciju kompānija, kas par vienu vienīgu ideju no saviem klientiem saņem no $500 000 līdz pat $1 000 000. Tās dibinātājs Džo Reimans noraida faktu, ka darbus ir jādara cik vien ātri var. Otrādāk, ar lepnumu viņš norāda, ka viņa kompānijā “darbi darās ar melases izplūšanas ātrumu”. Viņš īpaši uzsver faktu, ka paātrināt ģeniālas idejas dzimstību nav iespējams. “Es paziņoju saviem klientiem, ka mēs – vislēnākā kompānija no visām, ar kurām iepriekš bija darīšana, kā arī mums ir visaugstākās likmes”.

BrightHouse paralēli nenodarbojās ar vairākiem pasūtījumiem – vienmēr strādā pie vienas idejas un viss personāls (kādi 20 cilvēki) divu-trīs mēnešu garumā meklē kreatīvus risinājumus tikai vienam klientam. Pie šādas netradicionālas pieejas dibinātājs ir nonācis pēc vairāku gadu reklāmas aģentūras vadīšanas. Iepriekšējā pieredze ir pārliecinājusi Džo Reimanu, ka nepārtraukta steiga darbu izpildē žņaudz novatorismu.

Komentāri

komentāri

sitemap