Cigarešu paciņu pretīgie attēli – vai tas strādā?

Cigarešu paciņu pretīgie attēli – vai tas strādā?

reklāma uz cigarešu paciņāmSmēķētāji un cilvēki tiem blakus noteikti ir pamanījuši pretīgās bildes uz cigarešu paciņām, kuru mērķis ir it kā radīt kaut kādas negatīvas emocijas, kas veicinātu smēķētājus atmest šo nodarbi. Vai tiešām tas iespaido smēķētāja vēlmi mazāk pirkt cigaretes un atmest smēķēšanu vispār? Man kā smēķētājam tas šķiet nedaudz smieklīgi, un kā mārketinga speciālistam – galīgi aplami. Jā – tas ir mans tīri subjektīvais viedoklis.
Reklāmas uz cigarešu paciņām

Neesmu veicis nekādus padziļinātus pētījumus par tēmu, cik daudz cilvēku patiešām ir atmetuši smēķēšanu šo attēlu dēļ, bet es varu minēt reālas situācijas, apspriežot šo tēmu ar citiem smēķētājiem ikdienas pīpam-pauzēs. Un… Neviens! Neviens nav teicis, ka šie attēli palīdz atmest, palīdz pārdomāt vai kā citādi ietekmē smēķētāju paradumus. Toties visi kā viens gan atzīst: “Fuj, pretīgi skatīties, es vai nu neskatos, vai attēlu aizklāju!”

Kurš vispār ļāva kam tādam parādīties, kurš ko tādu varēja apstiprināt? Es ceru, ka tas nebija valsts mīlētākais mārketinga cilvēks Stendzenieks. Es arī ceru, ka viņš neizstrādāja ko tik… nepareizu no dažādiem aspektiem – nepareiza uztvere, nepareizs mārketings. Atliek vien iedomāties par reālajiem, patiešām lielākajiem cietējiem no šī visa – bērniem. Ko gan bērns, stāvot pie kases aiz vecāku rokas, redz savu acu priekšā? Kaut kādas pretīgas un amorālas lietas, kas var atstāt pavisam reālu robu viņa psihē. Labākajā gadījumā bērnam šādā situācijā rādīsies vien murgi ar patiesi slimiem cilvēkiem (augoņi, melni zobi, vēzis). Un varat man pārmest, bet es ar uzlikot roku uz sirds pilnīgi godīgi teikšu, ka smēķēšana noteikti nebija vienīgais iemesls, kāpēc tika izraisītas šīs slimības (minēt varu kaut vai vājo imūnsistēmu). Nepārprotiet, es nekādā gadījumā neaizstāvu tabakas izstrādājumus, es lieliski saprotu, ka tie kaitē, bet nekad viena pati lieta nevar būt vienīgais iemesls šāda veida smagām saslimšanām. Un domāju, ka lielākā daļa kaut cik loģiski domājošo cilvēku man piekritīs.

“Ak, vai – padomju mārketinga sekas?!”

Šoreiz es vēlos parunāt par pašiem mārketinga pamatiem, konkrētāk – par reklāmas izveidi un domas ielikšanu tajā. Kā jau ikkatrā jomā un darbībā, arī mārketingā ir jābūt skaidri izvirzītam mērķim, kura dēļ tiek veidota kāda reklāmas kampaņa. Šajā gadījumā viss ir skaidrs – mazināt smēķētāju skaitu, tādējādi samazinot dažādu nepatīkamu saslimšanu (un mirstības) risku. Un ko tad īsti mums pasaka šī konkrētā reklāma (īstenībā anti-reklāma, bet nu, doma jau tā pati)? Nedari to! Būs slikti! Nē! Šausmas, paskaties uz šo “kropli”! Jesus, mēs taču redzam, ka tas viss tiek aizgūts no Padomju laiku plakātiem. Kurš no jums vēl tādus atceras? Не пей! Нет! Стыдно! Искореним это зло!
USSR propoganda
Vai jūs redzat līdzības tajā mesidžā?

Nedari to! Būs slikti! Nē! Šausmas, paskaties uz šo “kropli!” = (vienāds ar) =
Не пей! Нет! Стыдно! Искореним это зло!

Un kur šobrīd atrodas Krievija ar savu hronisko alkoholismu? Vai šīs uz negatīvismu vērstās reklāmas bija efektīvas un iedarbīgas? Vai tās sniedza risinājumu problēmām, kuras šķietami centās atrisināt? Protams, ka nē. Kā tad lai mēs samazinām Latvijas smēķētāju skaitu? Vai šāda veida saukļi un pretīgie attēli būs labākais veids, kā to darīt?
UZ POZITĪVISMU VĒRSTA KAMPAŅA
Jau sen pasaulē ar reāliem piemēriem ir pierādīts, ka visefektīvāk strādā par 180 grādiem pavērsta stratēģija – POZITĪVA RAKSTURA KAMPAŅA. Kāpēc teikt “NĒ – tas ir slikti”, ja var pateikt “JĀ – citādi ir labāk”?! Tieši tāpēc mūsu draugi E-komercijas digitālā aģentūra Digital6 ir nākuši klajā ar savām idejām cigarešu paciņu rotāšanā, kuru rezultāts var būt gan acij, gan dvēselei patīkams, motivējošs un daudz efektīvāks par esošo variantu:

Attēli uz tabakas izstrādājumiem

P.S. Es pats vispār esmu par Skandināvijas variantu – cigaretes pie kasēm nav izliktas. Kuram vajag, tas pajautās un iegādāsies.

Komentāri

komentāri

sitemap